Κυριακή 4 Ιουλίου 2010

Οι πρώτες μας λέξεις Μέθοδοι διδασκαλίας και ανάγνωσης των αλφαβηταρίων από το 1771 έως τις μέρες μας

Της Ευγενίας Κεφαλληναίου
Διδάκτορας Φιλολογίας Προϊσταμένης στην Εθνική Βιβλιοθήκη

(Από τις Επτά ημέρες της Καθημερινής 1999)


ΤΟ αλφαβητάριο ως το πρώτο διδακτικό σχολικό βιβλίο, με το οποίο οι μαθητές διδάσκονταν τα πρώτα τους γράμματα, απαντά για πρώτη φορά το 1771, παράλληλα με τις ονομασίες παιδαγωγία, παιδαγωγός των νέων, παιδομαθία, παιδοδηγία κ.λπ. των βιβλίων της ίδιας κατηγορίας, και σημειώνει έκτοτε μία μακρά πορεία έως το 1982, οπότε αντικαταστάθηκε από το διδακτικό επίσης βιβλίο Η Γλώσσα μου.

Η σύνθεση των αλφαβηταρίων και οι μέθοδοι διδασκαλίας της ανάγνωσης βασίζονταν στις αντιλήψεις που επικρατούσαν σε κάθε εποχή για το σκοπό και τη διδακτική του μαθήματος, όπως και στα τεχνικά μέσα που υπήρχαν κατά την περίοδο της σύν¬θεσής τους:
Υλικό σύνθεσης των αλφαβηταρίων. Όπως μας πληροφορούν οι αρχαίοι συγγραφείς, οι επιγραφές και οι ποικίλες γραφικές παραστάσεις, οι αρχαίοι Έλληνες, οι Ρωμαίοι και οι Βυζαντινοί χρησιμοποιούσαν για την πρώτη γραφή και ανάγνωση ξύλινες πινακίδες με επίστρωμα κεριού ή πήλινες πλάκες και σπανιότερα φύλλα παπύρου ή περγαμηνής. Το χαρτί ως ύλη γραφής για την κατασκευή βιβλίων, αν και είχε βρεθεί στην Κίνα στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, χρειάσθηκε δώδεκα αιώνες για να διαδοθεί σε όλο το δυτικό κόσμο.

Μέθοδοι διδασκαλίας της πρώτης ανάγνωσης. Το περιεχόμενο του πρώτου βοηθήματος για την προσέγγιση και την κατανόηση του γραπτού λόγου βασίστηκε σε διάφορες μεθόδους διδασκαλίας της ανάγνωσης. Η αρχαιότερη και μακροβιότερη μέθοδος ήταν η αλφαβητική συνθετική μέθοδος, που χρησιμοποιήθηκε από την αρχαιότητα έως το 16ο αι. στη Δύση, ενώ στον ελληνικό χώρο παρατάθηκε η εφαρμογή της έως το τέλος της Τουρκοκρατίας και στους πρώτους μεταπελευθερωτικούς χρόνους.
Για συνέχεια επιλέξτε εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Locations of visitors to this page